Als specialist deeltijdonderwijs starten in een voltijdse opleiding. Dat hoor je niet vaak. Toch deed ik het. Geen moment spijt van gehad nog.
"Tien jaar geleden inmiddels mocht ik als beleidsmedewerker kwaliteitszorg de interne audit bij de opleiding Industrieel Product Ontwerp (IPO) voorzitten. Hoogzwanger en daardoor trager dan gedacht kwam ik te laat aanwaggelen voor het eerste gesprek. De gesprekken verliepen prima en voor de onderwijskwaliteit kwamen we weinig bijzonderheden tegen, prima opleiding. Om de agenda's te ontlastten begon onze dag eerder dan anders en lunchten we volgens schema om half 11 's morgens. Gebruikelijk voor de faculteit techniek steevast met kroketten. Sommige dingen vergeet je nooit."
Er is iets anders waarom ik deze audit (een van heel vele) nooit vergeet; ik heb de hele dag niet anders gedacht dan 'als ik dit geweten had op mijn 18e was ik dit gaan studeren'. Dat gevoel is gebleven. En dus besloot ik tien jaar later, in september 2022 vanuit een enorme gevoelsmatige drive om het vak van industrieel product ontwerper te gaan leren.
Ik kan mijn onderwijskundige expertise natuurlijk niet zomaar uitzetten. Hoewel ik met mezelf afgesproken heb echt als student in de klas te zitten leer ik als onderwijskundig professional zeker bij.
- Zo denk ik anders over de doelgroepen van het HBO en wat dit vraagt van een docententeam
- Kijk ik vanuit studentperspectief naar werkvormen en colleges. Het is heel leuk om op een andere manier te ontdekken wat hoe werkt.
- Zie ik curriculumopbouw ineens in een heel ander perspectief.
- Leer ik inhoudelijk vanuit design thinking nadenken over marktvragen en bedrijfsvoering. Een mooie aanvulling op alle bedrijfskundige ervaring die ik al had.
- Kom ik via vormgeving ook ineens weer terug bij mijn allereerste liefde van taal & cultuur
Tegelijkertijd merk ik dat het gek is daar op te verdiepen. En dus schakel ik over naar wat het vak van productontwerper met mij doet als mens, en als beginnend professional.
Reactie plaatsen
Reacties